Meni Zatvori

Kako je uređen rad influencera i plaćanje poreza u Hrvatskoj?

  • 10. 3. 2022.

Iako u ovom trenutku vjerojatno ne postoji osoba u Hrvatskoj koja nije čula za riječ “influencer”, vjerujemo kako ipak mali broj ljudi zna tko su zapravo influenceri, odnosno koja je njihova uloga i što ih točno čini influencerima. Zadnjih nekoliko godina popularnost influencera u znatnom je porastu te smo svjedoci kako je njihova uloga sve značajnija i to ne samo u marketinško-prodajnom smislu, već imaju i veliki utjecaj na društvena i socijalna zbivanja. S obzirom na to odlučili smo pobliže pojasniti kako je uređen rad influencera, na koji način utječu na širu zajednicu te kako je regulirano plaćanje poreza na njihovu zaradu.

Tko su zapravo influenceri?

U današnjoj svakodnevici nemoguće je izbjeći riječ influencer. Ipak, u ne tako dalekoj prošlosti, ljudi su se smijali onima koji hodaju po gradu i pričaju u kameru, slikaju hranu, dijele na društvenim mrežama što rade kada negdje putuju te ne idu na kavu bez objavljivanja gdje se nalaze i sl. Iako u hrvatskom rječniku zapravo postoji odgovarajuća riječ za influencere, a to je utjecajnik, vrlo se rijetko koristi u praksi te se i kod nas prisvojila i udomaćila engleska riječ - influencer.

No tko je influencer? Još od davnina čovjek i društvo posežu za pojedincem kao uzorom kojeg će pratiti i na kojeg će se ugledati. Nekada su to bili pojedinci na političkim i drugim istaknutim pozicijama, a kasnije poznati glumci, pjevači, slikari i svi oni koji su se svojim uspjehom i kvalitetom isticali iz mase. Danas pojedinac koji utječe na društvo ne mora imati iza sebe velike uspjehe niti se previše isticati, dovoljna je upornost, ustrajnost, online prisutnost i plasiranje zanimljivog i kvalitetnog sadržaja.

Najjednostavnije rečeno, influencer je osoba koja ima utjecaj na druge ljude i time može djelovati na njihova mišljenja, stajališta, odluke i viđenja raznih stvari iz svakodnevnog života. S marketinškog stajališta, važno je reći kako influenceri imaju moć utjecaja na kupovne, poslovne, emotivne i dr. odluke pojedinaca.

 

Gdje su sve influenceri prisutni?

Odgovor je vrlo jednostavan i precizan - online, odnosno na društvenim mrežama. Cambrige Dictionary definira influencera kao nekoga tko utječe ili mijenja način na koji se drugi ljudi ponašaju, primjerice putem upotrebe društvenih medija. Kao primjere navodi novu generaciju novinara, blogera i online influencera koji za privlačenje pozornosti na svoj rad koriste usluge Facebooka, Instagrama i Twittera.

Ono što je posebno zanimljivo jest to da influencer može biti bilo tko tko može izazvati reakciju ili utjecati na način na koji ljudi osjećaju i razmišljaju o stvarima. Ipak, pojedinci se smatraju uspješnim influencerima onda kada su percipirani kao pouzdan i autoritativan izvor informacija, kada diktiraju trendove na tržištu, ali i kada imaju brojnu zajednicu online pratitelja.

Upravo zato postavljaju se pitanja: „Na koji način i čime su određeni influenceri postigli i zaslužili nositi epitet istih?“ i  „Što to oni posjeduju ili znaju, odnosno iz čega proizlazi njihov autoritet da drugima daju preporuke, upućuju ih na ono što valja ili ne valja, što treba isprobati/posjetiti/kupiti, a što ne i sl.?“.

Čini nam se kako odgovor na ova pitanja leži u društvenim mrežama, odnosno broju pratitelja pojedinih influencera na istima. Broj pratitelja percipira se kao broj ljudi kojima je stalo do mišljenja pojedinog influencera. Dakle, s brojem pratitelja kojeg na društvenim mrežama okupljaju, raste i njihov autoritet te utjecaj u online zajednici. Navedeno dokazuje prethodne tvrdnje kako za postati influencerom nije potrebno mahati uspjesima, već sadržajem okupiti što brojniju publiku kako bi konkurirali među brendovima koji će ih u konačnici i angažirati za reklamiranje svojih usluga ili proizvoda. Ovo je ujedno i najveći izvor njihovih prihoda.

 

Kako je uređen rad influencera u Hrvatskoj?

Osobe koje svojim djelovanjem okupljaju veći broj pratitelja postale su odlična veza između brenda i krajnjeg korisnika ili kupca. Mnogi od njih otvaraju obrte za promidžbu, redovito plaćaju poreze, a ipak, zanimanje influencera, utjecajnika, u Hrvatskoj još uvijek nije definirano.

Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ) primarna je državna institucija na hrvatskom tržištu rada kojom prolaze mnoge nezaposlene osobe, a koje za prijavu u evidenciju trebaju upisati vlastito zanimanje. Na brojnima formularima koje moraju ispuniti, zanimanje influencera i rad na društvenim mrežama ne navodi se kao opcija. Zanimanje, baš kao i djelatnost influencera, nije registrirano u nacionalnim klasifikacijama. Ne postoji djelatnost koja se smatra odgovarajućom za obrte za influencere, već su oni registrirani za različite djelatnosti, kao što su npr. promidžba (reklama i propaganda).

 

Na koji način influenceri zarađuju i kako je regulirano plaćanje poreza na tu zaradu?

Većina influencera ima ugovore s kompanijama čije proizvode i usluge reklamiraju. U praksi to izgleda tako da influencer prilikom objave svakodnevnih životnih aktivnosti, kroz priču, skretanje pozornosti, preporuku ili sl., reklamira proizvod ili uslugu za kompaniju s kojom je vezan ugovorom.

Reklamiranjem proizvoda ili usluge, influencer postaje porezni obveznik za prihode koje ostvaruje prema toj osnovi.

Tada mu je na raspolaganju odluka na koji način će poreznu obvezu za pružene usluge suradnje i reklamiranja definirati. Mogućnosti su sljedeće:

  1. kao dohodak od samostalne djelatnosti (obrt),
  2. kao d. o.o. ili j.d.o.o.,
  3. kao drugi dohodak (npr. ugovor o autorskom djelu i/ili ugovor o djelu).

 

Postoje i iznimne situacije kada velike korporacije zapošljavaju influencere na određeno vrijeme te im tada isplaćuju plaću, a  njihov odnos predstavlja radni odnos kao i svaki drugi. U ovom slučaju najčešće se radi o ekskluzivnosti, projektu, kampanji i sl. te se takav vid angažmana u Hrvatskoj vrlo rijetko susreće.

Ukoliko je npr. izabrao utvrđivanje dohotka prema pravilima dohotka od samostalne djelatnosti (obrta), influencer je dužan prijaviti se u registar poreznih obveznika, voditi porezne knjige, evidentirati sve primitke primljene u novcu i u naravi te izdatke koji su izravno povezani sa stjecanjem primitaka. Nadalje, važno je naglasiti da je influencer, ako nije osiguran prema drugoj osnovi, dužan osigurati se na mirovinsko i zdravstveno osiguranje kao slobodno zanimanje i plaćati doprinose na propisanu mjesečnu osnovicu. Također, obvezan je podnositi godišnju prijavu poreza na dohodak, a nakon prve godišnje prijave dužan je plaćati mjesečne predujmove poreza na dohodak, izračunate na temelju dohotka ostvarenog u prethodnoj poreznoj godini.

S druge strane, ako influencer za ostvarene prihode od obavljenih usluga ne vodi poslovne knjige, već je s određenom kompanijom sklopio npr. ugovor o autorskom djelu, njegovi primici oporezuju se kao drugi dohodak. Svakako je važno spomenuti da je ugovor o autorskom djelu moguće sklopiti isključivo u slučaju ako plasirani sadržaj influencera, sukladno Zakonu o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 111/21), ima obilježje autorskog djela. Pri obračunu javnih davanja kod autorskog honorara bruto osnovica umanjuje se za 30% paušalno priznatih izdataka.

Sve što trebate znati o poslovanju paušalnog obrta pronađite ovdje.

U tom slučaju, isplatitelj je dužan na svakom primitku ustegnuti porez na dohodak po stopi od 20%, pripadajući prirez te doprinose za mirovinsko osiguranje po stopi od 10%, a na ukupni primitak dužan je platiti i doprinos za zdravstveno osiguranje po stopi od 7,5%.

U ovakvom načinu poslovanja, zarada se, baš kao i kod svake druge vrste poduzetništva, stječe na više načina:

  • kao primitak novčanih sredstava na račune u hrvatskim ili stranim bankama i sl. institucijama (npr. PayPal, Revolut, Wise, Payoneer itd.),
  • kao ostvarivanje povećanja imovine (od kozmetike, cipela, odjeće, itd.),
  • kao ostvarivanje drugih vrsta osobnih koristi (npr. besplatno korištenje automobila, ugostiteljskih usluga, besplatne estetske operacije i sl.) i dr.

Ako se influenceru omogući određeni primitak u uslugama, npr. ljetovanje, smještaj u hotelu, korištenje automobila, ili mu se na korištenje daju određeni proizvodi, riječ je o primitku u naravi. On se također oporezuje kao drugi dohodak i to na način da se tržišna cijena primitka, koja vrijedi u mjestu davanja, zajedno s uključenim PDV-om preračuna u bruto drugi dohodak. No, u praksi je ipak najčešće riječ o prijeboju. Primjer prijeboja jesu kompenzacije usluga, npr. usluga reklamiranja influencera u zamjenu za: smještaj u hotelu, kozmetički tretman, edukaciju, određenu količinu proizvoda i sl.

Izrugivali se ili ne, onima koji bez objave na društvenim mrežama ne mogu niti objedovati, činjenica je da oni svojim influencom mogu sebi, ali i ljudima oko sebe osigurati lijep život (s financijskog aspekta).

 

Pripremio: Ivan Vidas, struč. spec. oec.

Sličan sadržaj

Besplatne priručnike, snimke, webinare i članke sa poslovnim i zakonodavnim savjetima za vas pripremaju razni stručnjaci.