Meni Zatvori

Zašto je poslovni plan važan za poduzetnike i od čega se sastoji?

  • 22. 5. 2022.

Imate sjajnu poduzetničku ideju, no niste sigurni odakle krenuti, kome se obratiti za pomoć i na što obratiti pozornost?

Poslovni plan zasigurno je nešto od čega trebate početi. Osim što će vam pomoći da se usredotočite na specifične korake koji su potrebni da bi vaša ideja zaživjela, pomoći će vam u ostvarenju kratkoročnih i dugoročnih ciljeva, ali i u boljem sagledavanju i razumijevanju poduzetničkog okruženja u kojem se nalazite. Nakon njegove izrade, imat ćete jasnu sliku o tome trebate li u svoju ideju uložiti vrijeme, novac i energiju ili pak na njoj još trebate poraditi.

Što poslovni plan po definiciji jest, čemu služi i od čega se sastoji pronađite u nastavku članka.

Što je poslovni plan, čemu služi i koje elemente mora sadržavati?

Poslovni plan dokument je u kojem se opisuju osnovne poslovne aktivnosti tvrtke, ciljevi i način na koji tvrtka planira postići navedene ciljeve. Dobar poslovni plan trebao bi sadržavati osnovne informacije, podatke o proizvodima i uslugama, marketinšku strategiju i analizu, distribucijske kanale te financijsko planiranje i proračun.

Jasno je da je to važan dokument koji se može kreirati prije početka poslovanja, za privlačenje ulaganja ili za financiranje, no neophodan je i za osobe na rukovodećim položajima, kako bi imale jednako razumijevanje poslovnih procesa tvrtke i kretale se prema istom cilju. 

Svaka tvrtka trebala bi imati poslovni plan koji će se s vremena na vrijeme ažurirati te zaposlenicima pomoći prilikom praćenja napretka, ostvarenja ciljeva ili čak promjene ciljeva poslovanja.

Ako nemate poslovni plan, onda će vam zasigurno koristiti informacija što bi takav plan trebao sadržavati:

Osnovne informacije o poduzetniku

Osnovne informacije o poduzetniku uvijek se navode na početku poslovnog plana te je ovaj dio ujedno i uvodni dio. U njemu se opisuje tvrtka, uključuju misija i vizija tvrtke, zajedno sa svim informacijama o vodstvu tvrtke, vlasništvu, zaposlenicima te lokaciji i kontakt podacima.

Podaci o proizvodima i uslugama

U ovom dijelu opisuje se proizvode i/ili usluge koje tvrtka nudi. Također, tu bi bilo dobro navesti i  cijene, životni vijek proizvoda te koje su prednosti usluga i/ili proizvoda za potrošače. Nadalje, navode se patenti, intelektualna vlasništva (ako ih tvrtka ima), informacije o istraživanju i razvoju, tehnologija koju je tvrtka razvila ili koristila u proizvodnji. 

Analiza tržišta i konkurencije 

Svaka tvrtka trebala bi dobro upravljati industrijom u čijem sklopu djeluje, kao i svojim ciljnim tržištem. U ovom dijelu poslovnog plana navodi se analiza konkurencije, utjecaj konkurencije na tržište, koje su snage i slabosti industrije. 

Analiza tržišta pokazat će u kojoj mjeri razumijete aktivnosti i zakonitosti industrije i specifičnog tržišta na koje izlazite. Uključite primjere dobrih i loših praksi konkurencije, prikažite svoje ciljne kupce tako da prikažete koje su njihove financijske moći, koje kupovne navike imaju, što bi željeli, do čega im je stalo, što im je važno u poslovanju. Analiza konkurencije jasno uspoređuje vašu tvrtku s vašim izravnim i neizravnim konkurentima. U ovom dijelu, stoga, pokazujete razumijevanje industrije sa svim njezinim snagama i slabostima.

Ovaj dio poslovnog plana važan je, jer će vam ukazati na potencijalne prepreke u razvoju vlastitog poslovanja. Kreirajte SWOT analizu, koja će vas navesti na detaljno razmatranje svojih snaga, slabosti, prilika i prijetnji (SWOT – eng. Strengths (snage), Weaknesses (slabosti), Opportunities (prilike), Threats (prijetnje).

U izradi SWOT analize budite iskreni, objektivni i realni te isključite emocije. Sve prednosti koje otkrijete predstavljat će unutarnje, pozitivne čimbenike u vašem poslovanju, koji su pod vašom kontrolom. Slabosti su također unutarnji, međutim negativni, čimbenici, koje pravovremenom detekcijom možete pretvoriti u snage. S druge strane, prilike i prijetnje vanjski su čimbenici. Prilike koje detektirate mogu imati vrlo pozitivan utjecaj na vaše poslovanje, dok prijetnje nisu u vašoj kontroli i predstavljaju potencijalni poslovni rizik s kojim se vaše poslovanje može suočiti. 

Bitna stavka ovog dijela jesu i opis i kalkulacije očekivane potražnje potrošača za proizvodom ili uslugom koju nudite te koliko je tvrtki lako ili teško preuzeti dio tržišnog kolača od tvrtki koje već posluju. 

Marketinška strategija

Marketinška strategija važan je dio poslovnog plana jer ona opisuje kako će i uz pomoć kojih alata tvrtka privući i zadržati svoju bazu kupaca te kako namjerava doći do novih potencijalnih kupaca, odnosno potrošača. To znači da tvrtka mora imati jasan plan i kanale distribucije. U ovom se dijelu, stoga navode strategije, marketinške kampanje te vrste medija putem kojih će se te kampanje plasirati (TV, radio, tiskani mediji, društvene mreže).

Ne zaboravite navesti kako ćete brendirati proizvod ili uslugu, kako će tvrtka biti pozicionirana, koje su ključne poruke koje ćete prenijeti ciljnom tržištu, kako ćete ostvariti željeni tržišni udio i koji budžet vam je za to potreban.

Distribucijski kanali

Distribucijski kanali načini su na koje će proizvod ili usluga doći do krajnjeg potrošača, odnosno kupca. Postoje razni kanali distribucije, a oni osnovni obično uključuju veleprodajne kanale, maloprodajne ili B2B (eng. business to business) kanale. 

Financijski plan

U poslovni plan tvrtka mora uključiti i svoje financijsko planiranje i buduće projekcije. Navode se financijski izvještaji, bilance i druge financijske informacije za već osnovana poduzeća, dok će nova poduzeća uključiti ciljeve i procjene za prvih nekoliko godina poslovanja i potencijalne investitore. Nemojte zaboraviti niti na proračun kroz koji se iskazuju troškovi vezani uz djelatnike, razvoj, proizvodnju, marketing i sve ostale troškove vezane uz poslovanje.

Ako financijski plan još uvijek nemate, predlažemo da se pripremite i za sastanak s računovođom koji će voditi brigu o dijelu financija, a za koji se možete pripremiti preuzimanjem besplatnog priručnika.

U čemu se ogleda važnost računovodstva za poduzetnike, pročitajte u istoimenom blogu.

Računovođa će vam zasigurno pomoći u odabiru najjednostavnijeg računovodstvenog programa za vaše poslovanje, a što prilikom odabira istog trebate uzeti u obzir možete i sami pronaći ovdje.

Sažetak i zaključna ocjena poslovnog plana

Sažetak i zaključna ocjena plana završni su dio poslovnog plana. U ovom dijelu ocjenjuje se dosadašnje poslovanje tvrtke (osim ako nije novoosnovana), a važan faktor pri ocjenjivanju dosadašnji su postignuti rezultati. Također, ocjenjuje se koliko realno je projekt zamišljen i izvediv, jesu li navedeni problemi i rizici s kojima se poslovanje može suočiti stvarni, kao i jesu li rješenja navedena za njihovo otklanjanje realna i optimalna.

 

Autor: Whitepress

Sličan sadržaj

Besplatne priručnike, snimke, webinare i članke sa poslovnim i zakonodavnim savjetima za vas pripremaju razni stručnjaci.